Zelfs op afstand voel ik de levendigheid en verbondenheid van de gemeenschap bij A Lab. Het is alsof ik deel uitmaak van een familie. Onze leden zijn samen op hun eigen, en soms gezamenlijke, reis om een sociale impact te creëren en te maken. Ze hebben allemaal hun eigen verhaal te vertellen, en ik geloof dat juist in deze tijden verhalen mensen verbinden. Verhalen roepen emoties op die ons in staat stellen anderen te begrijpen en met hen mee te leven. Ze geven ons het gereedschap om onze meningen te vormen, onze percepties uit te dagen en uiteindelijk van elkaar te leren. Ik denk dat dit is wat mensen bij A Lab samenbrengt; het is een creatieve hub voor mensen die een verschil willen maken.
Een van die verhalen is dat van ons nieuwe lid, een storytellingbureau genaamd Makmende Media. 'Makmende' is Swahili voor 'doen wat onmogelijk is' - en dat is precies wat Ivan en zijn team doen. Zelfs tijdens lockdowns, quarantaines en sociaal isolement blijft Makmende verhalen creëren en content verzamelen van over de hele wereld. Ik heb een virtuele ontmoeting gehad met de directeur van Makmende, Ivan Mikulić, afgestudeerd filmmaker aan de Filmacademie, voormalig journalist en altijd een verhalenverteller. We spraken over A Lab, verhalen en het overbruggen van culturele kloven op interculturele schaal. Benieuwd? Lees ons gesprek hieronder.
Hey Ivan, kun je wat meer vertellen over MAKMENDE Media?
Samen met een team van 7 creatievelingen, een producer en een redacteur runnen we een concept- en storytellingbureau hier in A Lab, met de focus op het versterken van sociale impact. We werken hoofdzakelijk projectmatig, zowel met NGO's (niet-gouvernementele organisaties) als met de maatschappelijk betrokken kant van merken zoals H&M Foundation, Cartier Foundation en Internet.org (een initiatief van Facebook). Meestal gaat het om krachtige merken die wereldwijd een sociale of milieugerichte impact hebben. We doen onderzoek en integreren storytelling-concepten in hun communicatiestrategie om betekenisvolle campagnes te creëren. Per jaar produceren we zo'n 40 campagnes en om dit met een compact team voor elkaar te krijgen, werken we nauw samen met ons wereldwijde netwerk van lokale filmmakers, producers, fotografen en onderzoekers in Afrika, Zuidoost-Azië en Latijns-Amerika. Waarom teams invliegen als er overal talent te vinden is?
Een voorbeeld hiervan is onze meest recente campagne met de IKEA Foundation en AgriProficus, een Nederlandse NGO. De campagne richt zich op het promoten van banen in de landbouw onder jongeren in Oost-Afrika. Voor deze campagne werken we samen met influencers in Kenia, Oeganda, Somalië en Tanzania om het belang van landbouw in de regio te promoten.
Hoe is MAKMENDE aan al die lokale expertise gekomen?
In 2006 zijn we begonnen als een journalistiek netwerk van meer dan 2000 journalisten die artikelen uit het Afrikaanse continent publiceerden. Helaas bleek dit geen levensvatbaar bedrijfsmodel te zijn. Als laatste redmiddel besloot de toenmalige CEO om met ons laatste geld 100 BlackBerrys aan te schaffen. Deze telefoons werden uitgedeeld aan journalisten in landen als Kenia, Ghana en Oeganda, met het verzoek om partner-NGO's te bezoeken en hun projecten te filmen. Vervolgens verkochten we deze eenvoudige video's als visuele verslagen. Op dat moment veranderde het bedrijf van journalistiek naar visuele storytelling, en dat was wat ons redde. In een mum van tijd konden we visuele content krijgen van de "Lutjebroek" van Ghana.
Hoe ben jij bij MAKMENDE Media terechtgekomen?
Nadat ik was afgestudeerd aan de filmacademie, werkte ik aan fantastische projecten in de reclamewereld. Maar na drie jaar begon ik me af te vragen waar ik eigenlijk mee bezig was. Ik wilde me bezighouden met campagnes die daadwerkelijk een impact hadden, in plaats van alleen maar producten te verkopen aan mensen.
Dat bracht me bij dit bedrijf. Wat me echt aansprak, was hoe we ons lokale netwerk gebruikten om verhalen te vertellen over zaken die er echt toe doen. Later hebben het team en ik het bedrijf getransformeerd tot wat het nu is. We richten ons op campagnes voor organisaties, variërend van kleine NGO's tot merken die verantwoordelijkheid willen nemen. Onze kracht als bureau blijft ons netwerk van filmmakers in ontwikkelingslanden over de hele wereld, die ons helpen bij het creëren van zinvolle en authentieke content. Zij zijn op de hoogte van de trends, kennen de lokale influencers en hebben een diepgaand begrip van hun cultuur, wat ons een unieke invalshoek biedt als westerse creatieven.
Had je deze interesse in verhalen vertellen als kind ook al?
Zeker weten. Ik ben opgegroeid in de tijd van het communisme in voormalig Joegoslavië. Ik had een Disneyboek dat nergens anders te krijgen was en een stapel boeken over Griekse mythen en verhalen. Ik heb ze honderden keren gelezen en ze hebben me helemaal opgeslokt.
Wat heeft je geïnspireerd om voor A Lab te kiezen?
Als een compact team van acht mensen voelen we ons soms wat geïsoleerd wanneer we alleen maar in één kantoor samenkomen. In veel kantooromgevingen ontbreekt de echte verbondenheid met anderen. Ik miste de dynamiek van het ontmoeten van nieuwe mensen en het delen van ideeën. Daarom sprak A Lab me aan; het is meer dan alleen een werkplek, het is een levendig ecosysteem. Hier kun je anderen ontmoeten, samenwerken, inspirerende gesprekken voeren en gezamenlijk creëren
Welke overeenkomsten zie jij tussen A Lab en MAKMENDE?
Wat wij als bedrijf doen, is mensen met elkaar verbinden.We brengen de juiste matches tot stand tussen projecten, merken en verhalenvertellers. Op dezelfde manier fungeert A Lab als een verbindingspunt tussen mensen. Het is fascinerend hoe dat werkt. In het begin kwam Lucas naar me toe en introduceerde me direct aan een aantal mensen in het gebouw.
Wat is het meest memorabele project waar je aan hebt gewerkt?
Een project dat me altijd zal bijblijven, is ons recentelijk afgeronde project voor Cartier. De stichting reikt jaarlijks prijzen uit aan vrouwen in meer dan 7 regio's wereldwijd die een sociaal bedrijf runnen dat iets teruggeeft aan gemeenschappen. Cartier selecteert enkele winnaars uit de genomineerden, die vervolgens een aanzienlijke financiële bijdrage en coaching ontvangen om hun impact te vergroten. Zonder ons kantoor te verlaten, heeft MAKMENDE portretten van deze vrouwen gemaakt met lokale teams in 21 landen. De campagne is nu te zien op alle sociale media. Dit project spreekt me persoonlijk aan omdat het twee dingen combineert waar ik zeer gepassioneerd over ben: ondernemen en een positieve impact hebben.